photo


positiv/negativ Belichtungen


sind eine Serie ausschliesslich analoger Fotoarbeiten, in denen ein Bildpositiv und ein Bildnegativ ineinander belichtet sind (oder ein damit verwandter Prozess angewandt wird). 
Für alle Arbeiten gilt: analoger C-Print von 2 Mittelformat Aufnahmen, Gesamtauflage von 3 Exemplaren bei variabler Formatwahl. Standard Formate sind 48x60 cm, 80x100 cm, 120x150 cm 

double sceptical me, 2013/2016
from edges to corners, 2019
untitled, 2012/21

positiv/negative exposure


are a series of exclusively analog photographic works in which an image positive and an image negative are exposed in one another (or a related process is used). 
This applies to all of them: analog C-print of 2 medium format photographs, all works in a total edition of 3 copies with variable format choice. Standard formats are 48x60 cm, 80x100 cm, 120x150 cm

concrete, 2017
inside the room, red & blue, 2018
studio ground, 2019
from edges to corners, 2017,
neon, 2011
details of a concrete floor, 2016,
crushed, 2012
from edges to corners, 2016
studio, 2015
(Variante)
construction, 2017
chair no chair, 2011
 (Variante)
untitled (chair), 2011
double two chairs, 2012
coffee, no milk, 2016
focused on failure, 2016

a cup of coffee, 2012
double sceptical me, 2013/2016
ambitions in sculpting, 2012
person in a room, 2012/2013
double two characters, 2014
double two characters, 2014
gravity, reflection, water, 2012

Pressetext Galerie Marenzi, Leibnitz, A, 2024:

Für meine Konzeptionen vorbildhaft ist die seit 2011 entwickelte Werkgruppe der positiv/negativ Belichtungen, in der, in einem rein analogen Prozess, ein Bildpositiv und ein Bildnegativ desselben Motivs – zueinander verdreht, verschoben, gespiegelt – ineinander belichtet werden. Es werden also die hervorstechendsten Materialeigenschaften Inversion und Transparenz dazu genutzt, das Bild mit einer Negation seiner selbst zu überlagern, wobei der Aspekt der Bedingtheit die Arbeiten sehr prägt: jede das Bild bestimmende Form ist zwingend sowohl als helle als auch als dunkle vorhanden. Die Überlagerung in gerade dieser Weise erinnert nicht nur an die Bedingungen des Mediums sondern verweist in weiterer Folge auch an alle anderen am Wahrnehmungsprozess beteiligten Instanzen und Aspekte: Licht, Bildgegenstand, Kamera, Film – aber auch: Augapfel, Sehnerv, Gehirn.

press release Galerie Marenzi, Leibnitz, A, 2024:

An example of my concepts is the group of works developed since 2011 entitled positive/negative exposures, in which, in a purely analogue process, a positive image and a negative image of the same motif – rotated, shifted and mirrored in relation to each other – are exposed into each other. The most striking material properties of inversion and transparency are thus used to superimpose the image with a negation of itself, whereby the aspect of conditionality strongly characterises the works: every form that determines the image is necessarily present in both light and dark forms. The superimposition in this particular way not only recalls the conditions of the medium, but also refers to all other instances and aspects involved in the process of perception: light, image object, camera, film – but also: eyeball, optic nerve, brain.